هندا بلبل!


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : جمعه 14 شهريور 1399
بازدید : 689
نویسنده : عرفان

خب بریم سراغ یادگار ژاپن، هندا 125، انواع و اقسام:

فقط 70-80 تا تولید کننده تو ایران هستن که این موتور رو به روش های سلیقه ای کپی کردن و تو چند تا کشور دیگه هم میشه ردپای هندا 125 رو دید، اما از کجا شروع شد؟ از honda cg 125cc،در واقع سی جی 125 پدر جد تمام این خاندانه که بعد ها دستخوش تغییراتی در سیستم برق و ظاهر و چند تا چیز دیگه شد که به honda cdi 125 منجر شد! این یکی تقریبا با ارزش ترین موتور این خاندانه! البته بعد ها به سفارش کشور فیلیپین نسخه تقویت شده این خاندان تحت عنوان honda tmx 155cc تولید شد.

 

این موتورسیکلت ها در واقع بیس تمام مدل های کپی هستند، در واقع تمام مدل های کپی با انجین های وارداتی چینی اسمبل میشند، اما چه مدل هایی وجود داره؟ مدل های خیلی زیادی! اصلی تریناش عبارتند از:

cdi 125cc 4speed no start

cdi 125cc 4 speed with start

cdi 125cc 5 speed with start

cdi 155cc 5 speed with start

cdi 200cc 5 speed with start

cdi 240cc 5 speed with start

 

efi 125cc 4speed no start

efi 125cc 4 speed with start

efi 125cc 5 speed with start

efi 155cc 5 speed with start

efi 200cc 5 speed with start

efi 240cc 5 speed with start

 

cg 125cc 4speed no start

cg 125cc 4speed with start

البته مدل های دیگه ای هم هست که کمتر مورد توجه هستند، مثل سری mkz یا سری های زبرا و زیگما که دستخوش تغییرات خیلی بیشتری شدند ولی در نهایت از همین خانواده محسوب میشن.

 

اما کدوم سری بهتره؟ کدوم برند؟ باید نسبت به نیازتون تصمیم بگیرید برای مثال سری 125cdi کمترین هزینه نگه داری و کمترین مقدار مشکلات رو داره، اما اگه میخواید با موتور سنگینا کل کل کنید طبیعیه که به حجم بیشتری نیاز دارید! در مورد برند هم نمیشه با اطمینان صحبت کرد چرا که کیفیت برند ها ثابت نیست متاسفانه و توی روز خرید باید پرس و جو کنید و اگه دست دو میخرین باید به سال تولید دقت کنید که تو اون سال اون برند چیکار میکرده! در نهایت معمولا کویر، متین و کاریزان مطرح تر هستند و در کل عملکرد بهتری داشتند.

فرق cdi و efi و cg؟ در واقع سری سی جی نسل اول بودن و مشکلاتی مثل بوبین و... داشتن که توی سری سی دی ای علاوه بر حل اون مشکل ها شاهد تغییرات ظاهری هم هستیم. سری ای اف آی هم دنباله سری سی دی آی هستش که با سیستم انژکتور کار میکنند.

 

این موتور ها به خاطر وزن کم و نوع تقسیم وزن و سایز بندی و نوع انتقال قدرت خوراک حرکات نمایشی اند و بخاطر صدای منحصر بفرد honda cg 125 به هوندا بلبل معروف شدن.

 

از نظر فنی اما با طراحی روز قابل مقایسه نیستند و کمی بد قلقی توی تعمیرات دارند اما چون مکانیک ها عادت به این موتور ها دارن مشکل خاصی نیستش.

تقریبا پنجاه سال از طراحی اولین نسل بلبل ها میگذره و تقریبا میشه از نظر طراحی اونهارو منسوخ دونست، اما طراحی انجین این موتور سیکلت بشدت بی عیب و نقصه و همین باعث دوام بلبل ها توی بازار کنار موتور های روز شده. اما متاسفانه بلبل ها تقریبا به انتهای مسیر رسیدند و خانواده کرگدن ها(باکسر و نسخه های کپی اون) دارن توی بازار جایگزین اون میشن. دلیل اصلی این موضوع به استاندارد های جدید بر میگرده که تولید کننده هارو مجبور به استفاده از انژکتور میکنه.مشکل کجاس؟ انژکتور سیستم گرون قیمتی هستش و باب طبع بلبل ها که گزینه های فوق اقتصادی محسوب میشن نیست،در نتیجه بلبل ها از انژکتور های بی کیفیت استفاده میکنند، بعلاوه انژکتور با طراحی نیم قرن پیش هوندا بلبل سازگاری چندانی نداره. در نتیجه شاهد موتور های پر از عیب و نقصی هستیم که مشتری ها و مکانیک هارو کلافه کرده! از انژکتور که بگذریم سیستم ترمز ها و پهنای لاستیک ها و وزن موتور با سرعت اون همخوانی ندارن در نتیجه احتمال تصادف اونها خیلی بالاتر از سایر سیکلت هاست.بعلاوه اینها دلایل ریز فنی مختلف دیگه ای هم وجود دارن که همگی دست به دست هم دادن تا برای اولین بار طی 50 سال گذشته بلبل ها پر فروش بازار نباشند و بازار اونها یک دهم فروش چند سال قبل رو داشته باشه...

 

در نهایت باید گفت که پدر بزرگ و پدر شما و شما و احتمالا فرزندتون(اگه خوش شانس باشه) بلبل رو دیدید، بدون شک این موتور سیکلت بقدری خاطره ساز بوده که از یاد ها نره... ولی اگه یه بلبل دارید کلاه کاسکت فراموش نشه!




:: برچسب‌ها: هندا , هندا 125 , هندا بلبل , انواع هندا , تاریخچه هندا , تاریخ هندا , honda 125 ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


ما بر ان شدیم که هر انچه درباره خودرو میدانیم در اختیار شما قرار دهیم

مطالب کانال را چگونه ارزیابی میکنید؟؟


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان نقد تخصصی خودرو و آدرس carzero.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 23
بازدید دیروز : 269
بازدید هفته : 23
بازدید ماه : 490
بازدید کل : 25977
تعداد مطالب : 16
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

RSS

Powered By
loxblog.Com